Diskuse
Ukřižujte učitele
Děkujeme za pochopení.
A48l29e51n52a 98K45u54l65h18a94v19á
Pane Navrátile, je to docela drsný článek. až se mi chce říci "Nepište takové věci, nebo se stanou." Už teď se děje, že učitelé chodí na příšerná školení pro práci s tablety v hodinách se žáky: všichni to nenávidí, vnímají jako nebezpečné, ale prostě někomu to přijde děsně inovativní...Mám ráda, když se v článku objeví osobní inspirace. Nemusí být objektivní, to ani nejde, ale prostě kus vloženého sebe. CO BYSTE UDĚLAL VY? CO BYSTE MĚL JAKO INSPIRACI PRO SPOLEČNOST, UČITELE, RODIČE, MINISTRA ATD.? Děkuji předem za odpověď.
D42u47š71a73n 35N31a95v36r85á46t70i77l
Díky za reakci. Odpovím trochu v nadsázce. Ideál byl Igor Hnízdo :-). Všichni chtějí pořád "inovovat", "reformovat", ale proč. Buď jsem Hujer, ale mně nepřipadá že by minulý systém byl až tak špatný. Nevzpomínám si, že bych něco musel tupě mentorovat. Troufám si tvrdit, že to, co nás naučili profesoři na gymnáziu (1972-1978) bylo mnohem víc, než zná současný bakalář. Tak v čem to bylo špatné... Samé reformy které nikam nevedou. Zkuste se podívat na parodii: http://dusannavratil.blog.idnes.cz/c/388142/Co-me-v-te-skole-naucili.html Manželka je učitelka, takže trochu vím jak to ve škole chodí. S těmi školeními (tablety apod.) máte plnou pravdu. Já bych nemohl učit ani hodinu. Drzí spratci ještě drzejších rodičů. Ředitelka podělaná hrůzou z vlastního stínu. Pitomosti, papírování a potom znovu pitomosti... Slabé odbory, učitelé jsou poseroutkové, nic si nedokáží vydupat. Ani stávkovat pořádně neumíte. Já bych byl pro tvrdý kurs, což je opak nesmyslů ve stylu "škola hrou". Každá škola má jinou "hru", tak jak to jde potom srovnávat celorepublikově? Učitelé by měli mít postavení úřední osoby (jako policajti ). Moc by jim to sice v reputaci nepomohlo. Ale proti těm největším primitivům určitě. Já školství neřeším. Z toho si jde v současném stavu jen utahovat. Ani ministr Chládek za jedno volební období nespraví to, co pokazili předchozí ministři. To bylo odkladiště politických lemplů - trafikantů.
A64l93e56n47a 21K77u94l98h24a44v57á
Souhlasm s panem Hledíkem, panem Kuchtou, ale už ne panem Kšírem. Privatizace má smysl tehdy, když jsou k tomu vytvořené podmínky: Základní zásady a hodnoty ve společnosti jsou nastavené (jak to v západní Evropě je a stejně se potýkají s problémy) a tradice nebyly narušeny. V ČR vnímám privatizaci jako problematickou: Školy jsou placeny od počtu žáků a dnešní rodiče netouží po tom,aby dítě něco umělo, ale aby prošlo školou, dostalo se na další školu, dostalo diplom a mohlo pracovat v businessu: buď v abstraktním pojetí, nebo u rodičů ve firmě a nebo také vůbec. A někteří rodiče si s dětmi nevědí rady (zejména matky samoživitelky) a ty také hledají, kam by jejich dítě chodilo, kde budou nejmenší nároky na vzdělání i chování, aby nebylo na ulici a nedrogovalo. I tak žáci přestupují z jedné školy na druhou. U středních škol a učňáků až jedna třetina. Privatizace by přinesla jen posílení populistických škol. Nejsme na to připraveni. Spíše bych podpořila vznik alternativních škol, které združují velmi odlišné děti, které pocházejí z tvůrčích rodin. Tyto školy se rozrůstají, generují další generaci a pokud se povede, nebude to za několik generací taková minorita. Přesto si myslím, že polarizaci a tudíž i pohybu dolů určité části společnosti se nevyhneme. ZÁKLADNÍ PROBLÉM VNÍMÁM V RODINĚ, FUNGOVÁNÍ SPOLEČNOSTI, POČÍTAČOVÉM PŘESYCENÍ, NEDOSTATKU NEBEZPEČÍ A TRÉNOVÁNÍ ODVAHY A OBRATNOSTI U DĚTÍ, VŠUDE JSOU JIŠTĚNY RODIČI...psala jsem na to podrobnou analýzu panu ministrovi Chládkovi, přečetl, byl za ni vemi rád, ale bude náročné, co s tím dělat. Snad alespoň trochu zapracuje i on. Já se snažím jak nejlépe mohu ve škole, kde učím.
F36r78a42n57t33i72š95e33k 66K31š74í95r
Nebudu předstírat, že vím, jak by nejlepší vzdělávací systém měl vypadat. Každý na to máme jiný názor, ale všichni máme v zásadě jen jednu možnost – poslat dítě do státní školy, kterou musíme platit z daní. Nemůžeme si vybrat mezi rozdílnými vzdělávacími systémy, různými přístupy k dětem a různými výukovými metodami. A v tom tkví právě ten problém. Lidé neustále vymýšlí způsoby, jak něco dělat lépe a jinak. Otázkou však je, jak poznat, který postup a myšlenka jsou lepší než jiné? Ve vědě je takovým rozhodcem experiment. Na volném trhu to je zisk. Všimněte si, že ani jedno není závislé na našich názorech, na tom, co se nám líbí nebo kdo to říká. Schopnost dosáhnout zisku dává jednoduchou zpětnou vazbu – čím je zisk větší, tím je daný nápad přínosnější. Pokud naše řešení zisku nedosahuje, mrháme zdroji a bude nejlepší, když budou uvolněny na podporu jiného nápadu, ziskovějšího a přínosnějšího. Školství potřebuje jedinou reformu: okamžitě celé zprivatizovat. Počínaje mateřskými školkami a konče univerzitami.
F27r70a67n21t52i73š76e50k 86K58š51í96r
Jediné co by pomohlo, je úplná privatizace.
A42l87e23n94a 94K97u88l44h93a92v72á
Ale to nikde na světě není a byla byl by to z mého pohledu zase jen skok do tmy ČR: I chudí musí mít právo na nějaké základní vzdělání, včetně střední školy. a právě státní školství mělo ( a do jisté míry ještě speciálně na gymnáziích a středních školách a některých ZŠ) dobrou či výbornou úroveň. Problém je do jisté míry umělý. Částečně si děláme zbytečné problémy tím, že pozdě přebíráme metody, které dnes západ právě opouští. Ve školství do jisté míry se musí věci zkusit. Ale byla bych opatrná, každý krok zvažovala a zároveň slepě nekopírovala západ. A nenechala se ovládat moderními záhubami, jako jsou "komunikační dovednosti jak prodat", "počítače všude " atd, protože potom se měníme v roboby a lidství, vzdělání a vyšší hodnoty jdou do koprtu.
M89a23r13i56e 88P97o44k53o43r60n33á
Nemusela by se propustit plná třetina, ale část určitě ano. Zároveň zpřísnit požadavky studia. Zpoplatnit vysokoškolská studia, protože nejde přímo zakázat studia nepotřebných oborů. Kdo se nehodí na náročná studia, ať jde prostě makat. Zároveň zamezit příliv levné zahraniční pracovní síly. Nelíbí se? No tak budeme pokračovat v našem panevropském úpadku, učitelé jsou ještě tak nejmenší problém.
P41a12v90e83l 58K38u54c98h80t75a
Nevím zda na 1 učitele tady připadá cca 15 žáků, jak se píše dole v diskusi. Zvýšit počet o cca třetinu nelze "efektivně" krátkodobě, i kdyby to bylo správné. Snad proboha existují porovnání jak to vypadá jinde v Evropě. Možná dřív jsme jevili větší zájem a nemuseli být do studií tolik tlačeni, ale to nešel a nedostal se na gympl kdo chtěl. Přitom třeba dnešní možnosti učení jazyků můžeme my staří jen závidět.
K62a45m53i35l78a 96B32r58a82n34n97a
Ucitele by urcite meli mit vyssi plat, uz jen kvuli tomu, aby ve spolecnosti ziskali status jaky si zaslouzi.
P93a57v61e59l 73K92u96c60h17t52a
Ono by to také postupně přilákalo ty nejlepší adepty na toto povolání. Zajímavé, že relativně v úspěšném Finsku nemají učitelé zázračné platy, ale přesto jsou v žebříčku povolání hodně vysoko. Asi to není jen v gáži.
J98a36n 88H63l92e16d15í85k
článek mě nepobavil, můj děda navštěvoval školu, kde bylo ve třídě běžně 50-60 dětí, dnes kolem 15-ti, tentýž předek postoupil do klas.gymnasia, kde bylo asi 14 předmětů, např. řečtina od tercie, latina od primy, čeština, němčina od primy, francouzština od kvarty. Při tom chodil do houslí a do Sokola cvičit. Dnešní výchova včetně vzdělávání je v drtivé většině ubohá, středobodem je počítač, který nevychová ani nic nenaučí, jen zabije čas a vyvolá u puberťáků škodlivé a smyšlené představy o životě. Tzv. chat navíc naučí účastněné geniální přetvářce, je návodem k podvodům.
P65a47v72e90l 86K36u76c59h30t20a
Já v letech 52-60 pamatuji osobně 40-45 (silné poválečné ročníky). Ty jazyky tam ale nebyly a ruština se učila mizerně.
Žebříčky
- Markéta Šichtařová
Čelíme statistickému zkreslení
- Jiří Turner
Hloupí Švédové vstupují do NATO a prozíraví Slováci možná opráší Varšavskou smlouvu
- Josef Nožička
Kdo všechno je vlastně podle ministra Lipavského "bezpečnostním rizikem"?
- Jiří Turner
Tomáš Klus, Tomáš Halík a jiní „pomatenci“
- Eduard Gajdoš
Co doopravdy řekl Bill Clinton v Praze a co slyšeli Češi. Má cenu jednat s Rusy?
- Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
- Bohumír Šimek
Akce překabátěných komunistů
- Irena Houdková
Šéf začal kolegyni zvát na samostatné porady. Nebo to nebyly porady?
- Tomáš Vodvářka
Platby u lékaře jako never ending story
- Aleš Merta
Volby do Evropského parlamentu rozhodne "pražská kavárna"
- Josef Nožička
Kdo všechno je vlastně podle ministra Lipavského "bezpečnostním rizikem"?
- Petr Hannig
Poslední papež se jim náhle nehodí.
- Markéta Šichtařová
Čelíme statistickému zkreslení
- Jiří Turner
Hloupí Švédové vstupují do NATO a prozíraví Slováci možná opráší Varšavskou smlouvu
- Milan Smutný
Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů
- Jan Ziegler
Co se divíte Češi, Hitler Vás neokupoval, pouze prosazoval svoje zájmy
- Ivan Chválny
Český Absurdistán aneb Babišova posedlost komprem
- Tomáš Vodvářka
Platby u lékaře jako never ending story
- Jiří Jurčák
Výbuch demokratické sopky a výron té správné demokratické demokracie
- Tomáš Flaška
My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole